Mercedes-Benz B250e – ideálny mestský elektromobil?

Do krátkeho redakčného testu sa nám dostal zaujímavý elektromobil, ktorý na našich cestách len tak ľahko nestretnete. Jedná sa o Mercedes-Benz B Electric Drive. Ako jazdí, aký má skutočný dojazd, aké sú naše prvé dojmy a pre koho je určený sa dočítate na najbližších riadkoch.

Exteriér

Výnimočné auto si zaslúži výnimočný vzhľad. Náš testovací exemplár sme dostali v nádhernej tichomorskej modrej farbe, ktorá zaujme na prvý pohľad a v bežnej premávke sa za autom ľudia dosť často otáčali. Dizajn triedy B v elektrickom prevedení sa od bežného modelu so spaľovacím motorom nijako zásadne neodlišuje. Teda až na jeden detail. Nápis Electric Drive na zadných bočných dverách.

Auto je oproti bežnej triede B ešte o niečo vyššie, pretože bolo potrebné zvýšiť svetlu výšku podvozka kvôli batériám, ktoré sa nachádzajú v podlahe. Automobil má dĺžku 4358 milimetrov a rázvorom náprav s dĺžkou 2699 mm. Jeho prevádzková hmotnosť je 1 725 kg, čo je zhruba o 200-300 kg viac, ako pri verzii so spaľovacím motorom (v závislosti od typu motora a výbavy).

Prednej časti dominuje maska chladiča s dvoma lamelami a veľkým 2D logom Mercedes. Športovo tvarovaný predný nárazník podtrhuje strieborná linka a dve lišty s diódami denného svietenia, ktoré dodávajú prednej časti šmrnc. Na bočnej časti nájdeme pod oknami chrómovú lištu a stmavené okna od B stĺpika, brániace prenikaniu slnečného žiarenia a prehrievaniu interiéru, ktorého chladenie by si následne vyžiadalo dodatočnú energiu z batérií. Auto má špeciálne disky z ľahkej zliatiny s mnoho-lúčovým dizajnom. Zadnej časti dominuje strešný spojler, ktorý združuje antény a tretie brzdové svetlo. Nenájdete tu žiadny výfuk ani dnes hojne využívané dizajnové falošné výfuky. Na elektromobil by sa tento prvok v každom prípade vôbec nehodil. Silueta auta je tak čistá a nerušia ju žiadne vyčnievajúce časti, ktoré by zhoršovali aerodynamiku vozidla. Trieda B je na trhu už dlhšiu dobu, ale jej dizajn sa nám veľmi páči a vieme si ju predstaviť v našej garáži.

Interiér

Na palube triedy B nájdete už tradične kvalitne spracovaný interiér. Vďaka vyššej svetlej výške vozidla sa na predné sedadlá nastupuje veľmi pohodlne. Naše sedadlá disponovali manuálnym nastavovaním a bolo možné si ich prispôsobiť k maximálnej spokojnosti. Šofér so spolujazdcom majú dostatok priestoru vo všetkých smeroch. Pracovisku vodiča dominuje trojramenný multifunkčný volant, prostredníctvom ktorého je možné ovládať funkcie palubného počítača, handsfree a niektoré funkcie multimediálneho systému. Samozrejmosťou je možnosť jeho výškového a pozdĺžneho nastavenia. Pod volantom sa na ľavej strane nachádzajú páčky smeroviek (stieračov) a ovládania tempomatu a na pravej strane sa nachádza páčka ovládania prevodovky. Pod volantom nájdeme aj dve pádla, ktoré slúžia na ovládanie intenzity rekuperácie energie.

Prístrojový panel pred vodičom pozostáva z dvoch budíkov a informačného displeja palubného systému. Ľavý budík zobrazuje aktuálnu rýchlosť a úroveň nabitia batérie. Pravý budík zobrazuje tok energie (čerpanie výkonu alebo rekuperáciu). Na združenom displeji palubného systému uprostred budíkov si môžete zobraziť informácie o jazde, rýchlosti, čerpaní energie, nastavení tempomatu, jazdných režimov, teploty a ďalších užitočných informácií. Privítali by sme viac možnosti personalizácie zobrazených údajov, pretože predvolené obrazovky nám úplne nevyhovovali.

Na stredovej konzole kraľuje displej multimediálneho systému COMAND, ktorý vyčnieva do priestoru. Veľmi sa nám páči dizajn výduchov klimatizácie. Pod displejom ich nájdeme rovno 3 a po jednom sa nachádzajú po stranách palubnej dosky. Pod stredovými výduchmi nájdeme ovládače multimediálneho systému a klimatizácie. Palubovka je vyrobená zo zmäkčených plastov a má kvalitné spracovanie.

V stredovej konzole sa nachádzajú dve odkladacie schránky, pričom menšia je vhodná na odloženie kľúča od auta, prípadne drobných mincí a nachádza sa tu aj 12V zásuvka. Do väčšieho boxu zmestíte napríklad mobil. Obe schránky je možné zatvoriť. Ďalej tu nájdeme dva držiaky na nápoje a ovládač systému COMAND. V posuvnej lakťovej opierke si našli miesto 2 porty USB. Do dverí zmestíte 1,5 litrovú fľašu vody.

V interiéri nič nevŕzga a spolu s tichom počas jazdy máte na palube pocit skutočného luxusu. Ten umocňuje aj voliteľné ambientné osvetlenie interiéru a prahových líšt s nápisom Mercedes-Benz.

Horšie je to s priestorom na zadných sedadlách. Nie, že by bolo v zadu málo miesta na kolená, ale podlaha v zadnej časti je príliš vysoko a tak strácate oporu na stehná a nohy máte neprirodzene vo vzduchu. Tento neduh nám už aj pri krátkych cestách prekážal. Zvažujúca sa strecha odoberá priestor nad hlavami cestujúcich a postavy nad 180 cm si budú už šúchať hlavu o strop. Trochu obtiažne sa nám z týchto miest aj vystupovalo. Zadné miesta budú ideálne pre deti, ktoré si tu nájdu aj výklopné stolíky. V stredovej konzole sa nachádzajú výduchy dvojzónovej klimatizácie a zásuvka na 12V s „popolníkom“ na drobné odpadky. Prostrednú časť operadla je možné sklopiť a použiť ako opierku na ruku, prípadne po otvorení prechodu do kufra použiť na prepravu dlhých predmetov (napr. lyží).

Akumulátor neuberá z interiéru žiadny priestor a aj vďaka tomu má kufor objem 501 litrov. Zmestí sa do neho poriadne veľký nákup, prípadne po sklopení zadných sedadiel aj väčšie krabice s nábytkom (objem batožinového priestoru v tejto konfigurácii je 1 456 litrov). Kufor by poňal aj dovolenkovú batožinu na víkendovú turistiku v horách, avšak s akčným rádiusom sa ďaleko nedostanete, preto bude väčšinou zívať prázdnotou a budete v ňom prevážať maximálne nákup alebo detský kočík. V podlahe batožinového priestoru sa nachádza ešte malý priestor na uloženie nabíjacích káblov a sady na opravu pneumatík. Na rezervné koleso môžete zabudnúť.

Elektrický pohon pre Mercedes B250e

O pohon nami testovaného elektromobilu sa stará asynchrónny elektromotor, ktorý dodáva triede B maximálny výkon 132 kW (180 koní) pri 3600 otáčkach/minútu, pričom trvalý výkon elektromotora je 65 kilowattov. Krútiaci moment je na úrovni 340 nm. S týmito parametrami dokáže elektrický Mercedes triedy B šprintovať z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 160 km/h. Výkon je dostupný prakticky okamžite po zošliapnutí pedála a verte, že nával jeho sily vás dokáže prekvapiť pri každej akcelerácii. Na plynulé zrýchlenie vozidlo využíva odstupňovanú planétovú prevodovku s integrovaným kužeľovým diferenciálom a pevným prevodovým pomerom. Motorové ústrojenstvo poháňa predné kolesá.

Elektromotoru dodáva energiu lítiovo-iónová vysokonapäťová batéria s kapacitou 28 kWh. Pri spotrebe pohybujúcej sa od 16,6 kWh sa dojazd vozidla pohybuje na papierových 200 km. Realita je však trochu iná a viac sa o nej dočítate v časti o dojazde. Vodič si počas jazdy môže auto prepnúť do niektorého z 3 jazdných režimov. K dispozícii je režim E+ (Economy Plus), E (Economy) a S (Sport). Medzi režimami sa prepínate tlačidlom na stredovej konzole. V každom jazdnom režime sa vozidlo správa citeľne odlišne a zmeny sa prejavujú najmä na výkone a odozve na plynový pedál.

Režim E+ obmedzí maximálny výkon na 70 kilowattov a je vhodný pre úspornú jazdu. V tomto režime auto reaguje na povely plynového pedála vyslovene ležérne a svojou charakteristikou podporuje plynulú jazdu bez zbytočných prudkých zrýchlení, ktoré by drancovali batériu. Určite ho ocenia kľudné a šporovlivé povahy, ktoré sa pokúsia zo vstavaného akumulátora pri každej jazde vyšťaviť maximum dojazdu.

Režim E má výkon obmedzený na 100 kilowatov, avšak pri plnom zošliapnutí plynového pedála z neho získate plný výkon. Tento režim nám počas testu prišiel ako optimum, ktoré by sme v reálnej premávke používali najčastejšie. Pri citlivej nohe človek vedel pedálom akcelerátora veľmi dobre regulovať výkon. S autom sa v ňom jazdilo príjemne, v prípade potreby prudkého zrýchlenia sme nemuseli prepínať režim a maximálny výkon sme dostali vďaka kickdownu kedykoľvek na požiadanie. Dopad na spotrebu energie v tomto režime nám prišiel ako akceptovateľný a ani občasné prudšie zrýchlenie nijako drasticky neodoberalo kilometre z odhadovaného dojazdu.

Tretím režimom je S – športový režim, ktorý dokáže premeniť tento priateľský elektromobil na poriadne dravú rybu. Šprinty zo semaforov alebo bezpečné obiehanie kolóny je s týmto režimom až prekvapivo jednoduché. Okamžitý nástup výkonu a kontinuálne zrýchľovanie až do maximálnej rýchlosti prekvapia šoféra aj posádku pri každej akcelerácii. O tom svedčí aj zrýchlenie z 0 na 60 km/h za 3,9 sekundy. To je už poriadna nakladačka, ktorá v kombinácii s tichom na palube poriadne šokuje celé osadenstvo na palube.

Mercedes-Benz B Electric Drive spĺňa samozrejme emisnú normu Euro 6 s nulovými emisiami CO2.

Rekuperácia energie

Počas jazdy elektrickú energiu v batériách nielen spotrebovávate, ale aj vraciate do systému späť vďaka rekuperácii energie. Intenzitu rekuperácie ovplyvňujú tak 3 jazdné režimy, ako aj nastavenie samotnej intenzity rekuperácie prostredníctvom pádiel pod volantom. Intenzitu je možné nastaviť pádlami manuálne v 3 stupňoch. Aktuálne nastavenie vidíte na prístrojovom paneli a je označené ako Dauto (automatický režim, aktivuje sa po „naštartovaní“ auta), D+ (maximálna intenzita rekuperácie, auto citeľne brzdí a je potrebné poriadne zatlačiť plynový pedál, aby sme nebrzdili), D (neutrálny režim, auto rekuperuje energiu, v tomto nastavení sa automobil správa podobne ako bežné auto so zaradeným prevodovým stupňom), D- (auto po pustení plynového pedálu „plachtí“, energia sa nezbiera).

Pri rozumnom využívaní nastavenia intenzity rekuperácie energie môžete využiť charakteristiku ciest, po ktorých sa pohybujete a predĺžiť tak dojazd auta. Prvé hodiny jazdenia sme sa s pádlami na riadenie rekuperácie hrali dosť často, avšak postupom času sme všetko nechali na automatiku a užívali si pokojnú jazdu v automatickom režime, v ktorom dokážete intenzitu rekuperácie regulovať citlivou prácou s plynovým pedálom.

Dojazd na plné nabitie

Určite už netrpezlivo čakáte, aby ste sa dozvedeli, koľko kilometrov prejde reálne elektrické Béčko na jedno nabitie. Skúšobné jazdy sme absolvovali počas chladného víkendu a tak sme mali značné obavy, aký vplyv budú mať tieto podmienky na reálny dojazd. Mercedes garantuje pre model B250e maximálny dojazd na úrovni 200 km, pričom pri použití príplatkovej funkcie Range Plus je ho možné predĺžiť až na 230 km.  Sú to síce celkom zaujímavé čísla, ale zimná realita bola trochu iná.

Auto sme nabili na 100% a vyrazili sme naháňať elektrické kilometre do mesta a na okolité okresky. Palubný počítač nám vyrátal dojazd na úrovni 193 kilometrov. Keďže sme sa chceli čo najviac priblížiť realite, auto sme mali v základnom komfortnom režime – E a rekuperáciu energie sme nechali na automatike v režime D-auto. Vonku bola zima, takže sme si zakúrili na príjemných 24 stupňov. S týmito nastaveniami sa nám podarilo prejsť rovných 100 kilometrov. Zhruba 60% tejto vzdialenosti sme prešli po okresných cestách a 40% v meste. Počas jazdy sme sa nikam neponáhľali, ale zároveň sme neboli ani žiadnou brzdou premávky.

Auto by do úplného vybitia batérie podľa palubného počítača prešlo ešte zhruba 19 kilometrov (akumulátor bol nabitý na 18%), ale tieto hodnoty sú pre šoféra klasických motorov infarktovým stavom a bežne už dávno tankuje palivo na pumpe. Zároveň pri reálnom používaní je nutné rátať s tým, že auto musíte niekde nabiť a tým pádom potrebujete mať určitú rezervu kilometrov pre jazdu k nabíjacej stanici. Tých žiaľ v súčasnosti ešte nie je dostatok.

Podľa tvrdení automobilky by malo auto pri priaznivejších poveternostných podmienkach dosiahnuť lepšie hodnoty reálneho dojazdu. Batérie automobilu totiž potrebujú na prevádzku určitú teplotu a jej dosiahnutie si v zimnom období vyžaduje časť energie. Zároveň vykurovanie interiéru pre posádku si z útrob batérie zoberie celkom slušnú časť. Za ideálnych podmienok by elektrický Mercedes-Benz B250e mohol prejsť odhadom 130-150 kilometrov.

Nabíjanie elektrického Mercedesu

Nabíjanie akumulátora s kapacitou 28 kWh sa v tomto automobile stane každodennou rutinou. Plné nabitie akumulátora trvá na rýchlonabíjačke okolo 3 hodín. V prípade využitia bežnej domácej zásuvky sa čas predĺži na 9 hodín. Vďaka režimu Range Plus môžete batérie auta nabiť na vyššiu hodnotu, čím získate zhruba 30 kilometrov dojazdu. Pred nabíjaním je potrebné stlačiť špeciálne tlačidlo na prístrojovom paneli nad klimatizáciou. Túto funkcionalitu však automobilka neodporúča používať pravidelne a má slúžiť skôr na situácie, kedy výnimočne potrebujete zvýšiť dojazd. Pre krátkosť testu sme túto funkcionalitu nestihli vyskúšať.

Nabíjací konektor sa nachádza v priestore otvoru na tankovanie paliva. Pod krytom palivovej nádrže nájdete napájací konektor, ktorý je ešte chránený plastovým krytom. Nachádzajú sa na ňom dve informačné diódy. Prvá informuje o procese nabíjania a druha signalizuje odomknutie nabíjacieho kábla. Samotné pripojenie auta na nabíjačku je úplne jednoduché a zvládnu ho všetci, čo si už aspoň raz nabili mobilný telefón. Nabíjací kábel jednoducho vsuniete do konektora nabíjacej stanice a jeho druhú časť vsuniete do konektora v aute. A je to. Auto sa po krátkej chvíľke začne nabíjať. Nabíjacie káble našli svoje miesto v batožinovom priestore pod podlahou. Vo výbave nájdete kábel na rýchlo nabíjanie a taktiež verziu pre nabíjanie z domácej zásuvky.

Počas procesu nabíjania sa kábel uzamkne a z auta ho nie je možné vytiahnuť. Takže sa nemusíte báť jeho prípadnej krádeže. Pre vytiahnutie kábla po skončení nabíjania je potrebné odomknúť auto tlačidlom na kľúči od auta. Kábel sa uvolní a informačná dióda odomknutia nám povie, že už ho môžeme vytiahnuť. Aj napriek tomu, že bol kábel uzamknutý, mali sme veľmi zvláštny pocit, keď sme od auta odchádzali a nechali ho stáť na ulici s natiahnutým káblom. Najmä pri nočnom nabíjaní by sme sa obávali prípadného vandalizmu. Predsa len auto s natiahnutým káblom nie je v súčasnosti úplne bežná vec a púta pozornosť okolia. Obeťou vandalov by sa tak mohla stať napríklad plastová krytka nabíjacieho konektora. Vzhľadom na očakávaný spôsob používania ale auto budete vo väčšine prípadov v noci nabíjať doma v garáži, takže obavy nie sú vôbec opodstatnené.

Dostupnosť nabíjacích staníc je stále nedostatočná a pri elektromobile s takýmto rádiusom si musíte starostlivo svoj deň naplánovať. Ľahko by sa vám totiž mohlo stať, že pri celodennom zhone si nedáte pozor a skončíte uprostred cesty na dôležité stretnutie s vybitým autom. Situácia s nabíjacími stanicami sa postupne zlepšuje a ich sieť sa zahusťuje naprieč celým Slovenskom.

V každom prípade však musíte mať na pamäti, že väčšina nabíjacích staníc nie je úplne verejne dostupná a bezplatná. Niektoré bezplatné stanice vyžadujú autentifikáciu prostredníctvom zákazníckej karty, ktorú si musíte vopred vybaviť (napr. ZSE) a niektoré stanice sú dokonca spoplatnené a taktiež vyžadujú registráciu a zákaznícku kartu (napr. GreenWay). Pre majiteľov Tesly to nebude až taký problém, keďže s dojazdom cez 400 kilometrov ich nemusia vyhľadávať tak často a počas cesty si môžu vyberať.

Ale pri Mercedese B250e a jeho reálnom dojazde okolo 80- 140 kilometrov sa pravdepodobne nedostanete za hranice okresu, v ktorom je auto registrované. Takže pokiaľ ho nabíjate každú noc v garáži a náhodou sa potrebujete výnimočne dopraviť na väčšiu vzdialenosť, budete si musieť naštudovať, kde sa cestou nabijete a akú trasu zvolíte.

Multimédiá a asistenčné systémy

Centrom multimédií je centrálny displej, ktorý má v sériovo dodávanej verzii uhlopriečku 17,8 centimetra. Za príplatok si môžete dopriať až 20,3 centimetrový TFT displej s vysokým rozlíšením. Zobrazuje informácie z multimediálneho systému COMAND Online. Ovláda sa prostredníctvom otočného ovládača s dvojicou tlačidiel umiestneného v stredovej konzole. Samotná logika ovládania nám prišla trochu komplikovaná, ale po pár dňoch používania si na jednotlivé funkcie a postupnosti krokov rýchlo zvyknete.

Prostredníctvom systému COMAND online môžete ovládať multimédiá – či už rádio, alebo vlastné hudobné súbory, ktoré pripojíte k systému prostredníctvom 2 USB portov, SD karty, alebo cez telefón spárovaný prostredníctvom zabudovaného rozhrania Blutetooth. Pripojený telefón môžete ovládať aj tlačidlami na volante a vďaka funkcii hlasitého hovoru pohodlne telefonovať počas jazdy.

Navigačný systém pracoval príkladne a svižne. Mapové podklady sú kvalitne spracované a navádzanie do cieľa je aj vďaka presnému znázorneniu ulíc a budov bezproblémové.

Mercedes-Benz triedy B môže disponovať celou radou asistenčných systémov. Do auta si tak môžete objednať napríklad adaptívny asistent pre diaľkové svetlá, aktívny asistent parkovania Parktronic, asistent sledovania pozornosti Attention Assist, bixenónové svetlá so systémom Intelligent Light System, systém pre ochranu cestujúcich Pre-Safe, cúvaciu kameru s dynamickými pomocnými čiarami na displeji, asistent sledovania mŕtveho uhla a asistent sledovania dopravných značiek.

V každodennej premávke oceníte najmä asistent sledovania mŕtveho uhla, ktorý vám v spätných zrkadlách zobrazí upozornenie na auto idúce vedľa vás a pri kolíznej situácii upozorní šoféra aj zvukovým signálom. Ďalším pomocníkom, ktorý vás môže ochrániť od pokuty, je asistent sledovania dopravných značiek, ktorý pomocou integrovanej kamery registruje dopravné značky s obmedzeniami rýchlosti a zobrazuje ich na centrálnom displeji multimediálneho systému a taktiež na displeji palubného systému pred vodičom.

Pri parkovaní v podzemných garážach a na parkoviskách určite oceníte pomoc cúvacej kamery s dynamickými pomocnými čiarami. Vďaka nej je parkovanie oveľa jednoduchšie a s autom hravo zaparkujete presne uprostred parkovacieho miesta.

Záver a naše odporúčanie

Pre koho je elektrický Mercedes B250e určený? Pokiaľ denne dochádzate do práce z okrajových častí mesta a najazdíte okolo 60-80 kilometrov, bývate v rodinnom dome s garážou, prípadne máte v podzemnej garáži pod bytovým domom dostupnú nabíjaciu zásuvku. V optimálnom prípade máte v práci možnosť parkovať v garáži, prípadne máte kancelárie v blízkosti nejakej rýchlonabíjacej stanice. Zároveň máte ekologického ducha a milujete ticho, kľud a pohodu na palube auta. Pokiaľ ste na tieto otázky odpovedali áno, elektromobil od Mercedesu je ako stvorený pre Vás. Stačí vám už iba 39 480 € na základnú verziu, resp. po vybavení auta podľa predstáv rôznymi užitočnými pomocníkmi zhruba 45-50 tisíc eur.

Auto je ideálne do mestskej a prímestskej premávky, ale nezľakne sa ani diaľničných rýchlostí, avšak po diaľnici vzhľadom na obmedzený dojazd ďaleko nezájdete. V meste oceníte absolútne ticho v kabíne. Vďaka rozumným rozmerom sa s ním môžete pohodlne a nepozorovane prepletať mestskými uličkami a garážami nákupných centier. A keďže je to Mercedes s trojcípou hviezdou na kapote, s eleganciou vás a vašu polovičku odvezie aj do divadla alebo na ples. Vo svojej kategórii a vďaka parametrom, ktoré získate za relatívne dostupnú cenu, v podstate v súčasnosti nemá konkurenciu.

Poďakovanie

Za zapožičanie automobilu ďakujeme importérovi Mercedes-Benz Slovakia.

Kúpa nového automobilu

Ak vás tento automobil zaujal natoľko, že ste presvedčený o jeho kúpe, odporúčame vám navštíviť najbližšieho predajcu, alebo osloviť všetkých predajcov značky zadarmo cez službu auto-hneď. Prehľadne vám zosumarizujeme aktuálnu ponuku podľa vašich preferencií a vy si už len vyberiete, alebo nevyberiete. Každopádne je to pre vás zadarmo

Ďalšie fotografie – Mercedes-Benz B250e